Všeobecná diskuse o sítích

Úvodní stránka Fóra Vaše sítě .nt3 Všeobecná diskuse o sítích

Označeno štítky: 

  • Toto téma obsahuje celkem 310 odpovědí. Do diskuze (11 diskutujících) se naposledy zapojil uživatel Avatar photoT_D a poslední změna proběhla před 8 měsíci a 3 týdny.
Aktuálně je na stránce zobrazeno 15 příspěvků - 196. až 210. (celkem z 311)
  • Autor
    Příspěvky
  • #6284
    Avatar photob1
    Účastník

    Přemýšlel jsi o použití spíše jednodílných dlouhých vozů?

    Ano. Neustále zkouším měnit vozidla. Zkouším nová vozidla z BAHNu, testuju moje vozidla. Dokonce to mám udělané tak „blbuvzdorně“, že i když na ten kurz linky 3, co se na víkend rozpojuje, nasadím jeden dlouhý vůz, tak provoz v síti bude normálně dál fungovat, jen bude holt o víkendu na lince 2 jezdit vozidlo s kapacitou větší, než by bylo potřeba.

    Nicméně v době, do které chci síť zasadit, takové dlouhé vozy nebyly. Až bude síť v nějakém komplexním stádiu zpracování, tak budu potom i modernizovat.

    Ta náhodnost je v BAHNu řešena jak?

    Signalizace nebo výhybky (i další prvky) mohou mít podmínku pro linku, která může vypadat i takto: dp(r=40%), tj. prvek platí pro průjezd linky „dp“ jen v 40 procentech případů. Pak můžeš vymyslet i třeba toto:

    *(i=Po-Pá:5:30-18:30,r=75%), *(i=Po-Pá:18:30-20:00 +Po-Pá:5:00-5:30,r=45%), *(i=So+Ne:7:00-20:00,r=25%), *(i=20:00-5:00 +So+Ne:5:00-7:00,r=5%)

    Když výše uvedené napíšu do pole „platí pro následující linky“ při editaci zastávky, tak dostanu realistickou zastávku na znamení.

     

    Výluka v centru je řešena festivalovým busem, který stojí během výluky na náměstí Míru. Jenže aby nebyla výluka každý den, má tento bus hned po výjezdu z depa následující bod změny parametrů.

    fest(r=80%, H=S)

    Tj. s 80% pravděpodobností se vozu nastaví zátah do depa, vůz se ještě na dvoře depa otočí a vrátí do depa, a festival se nekoná, výluka se nekoná.

    Pokud ovšem festivalový bus vyjede, tak aktivuje kontakt signalizace s názvem „festival“, přepne ji na „stůj“, na znamení toho, že se koná festival, se v centru města rozsvítí ty červené lampy (jedna je vidět v pravé části u dolního kraje screenshotu). Takových lamp (což jsou ve skutečnosti semafory) je po síti rozeseto víc pro každou událost, například pokud svítí lampa před stadionem červeně, koná se fotbalový zápas, podobně u veletrhu.

    Linky 2, 3 a 5 mají před dotčeným úsekem další bod z.p.:

    2(f=!festival, L=2V), 3(f=!festival, L=3V), 5(f=!festival, L=5V)

    Tj. pokud je signalizace „festival“ na „stůj“ (stůj=červená=false, proto ta negace vykřičníkem), změní se linka. Po opuštění objízdné trasy se linky na jiném bodu z.p. změní zpět.

    Navenek nic není poznat, protože přes správu linek jsem lince „3V“ nastavil alternativní název „3“, takže pokud máte v síti nastevano zobrazování alternativních názvů linek, tak vozy jedou celou dobu jako linka 3 (analogicky u ostatních linek).

     

    (Pozn.: Uvedená syntaxe platí v české verzi 3.88 – v jiných verzích se může lišit, doporučuju přečíst si popisek u bodu změny parametrů)

     

    #6285
    Stan
    Účastník

    Také mám poznámku k obrázku krajiny. Vypadá to pěkně, ale nedovedu si představit takto provést celé město při tomto hustém provozu. Pracuji na krajině v mém 100 tisícovém městě už 3 měsíce, ale přibývá to velmi pomalu a není to žádná zábava. A to mám hodně velkých nezastavenýh prostorů(v rozporu se skutečností. Tak na tom strávím denně už jen tak 10 minut. A to mám domy jen ilustrativně. Protože mám síť reálnou, musím se aspoň trošku držet skutečnosti. Pokud máš nějaký fígl na rychlejší stavění, řekni. Nedejbože je to součástí Bahnu. Provoz jsem skončil loni a teď je to spíše utrpení. Co jsem si nadrobil, to mám. Ta schémátka vypadají podobně, jak to mají města profesionálně. Určitě na to existuje nějaký profesionální program.

    #6286
    Avatar photoPan Nikdo 0.
    Moderátor

    B1: Takhle to máš. OK, chápu. Osobně používám jen svoje vozidla, i když například KT8 a T3 již jsou. Ale nemají všechny úroně zoomu, otevřený dveře apod. Navíc, pak jsem s nimi dělal další věci. 🙂 Takové vozy už nebyly, ale říkal jsem si, co kdyby se někdy v 70. nebo 80. letech vyráběly K3 nebo KT10 apod.
    Jo, ta náhodnost tam vlastně. Nějakou dobu jsem s tím nedělal, ale matně si vzpomínám.

    Stan: Co vím, žádný nástroj na vytváření krajiny není. Alespoň tak, aby to vypadalo nějak dobře. Náhodně hodit baráky do prostoru ale jde.
    Nějaký nástroj na vytváření schémat jsem hledal. Nic jsem nikdy nenašel. V podstatě potřebuješ nějaký vektorový grafický editor, co hlavně má možnost kreslení paralelních křivek. Já jsem nakonec skončil s Corelem. Ale musíš mít Technical suite. Dá se sehnat, když víš, kde hledat. Ale i tak to je práce na šíleně dlouho (pokud máš větší síť).

    #6287
    Avatar photob1
    Účastník

    Fígl na rychlejší stavění… přírodu stavím přes menu Úpravy > Stavba krajiny – tam si můžeš nadefinovat, jaké prvky chceš postavit, ale pořád to ty prvky do vybrané oblasti hodí náhodně, což mi u stromů nevadí, u domů už by to vadilo, ty bych chtěl mít kolem silnice.

    Každá síť nt3 má svůj zdrojový kód, když si soubor nt3 otevřeš v textovém editoru, je to vlastně takové XML. (nějaké info tady http://www.das-bahn-forum.de/bahnforum/viewtopic.php?f=2&t=4528) Taky je v menu Soubor > Import možnost importovat textový soubor bna.

    Určitě by se dalo v obou případech naprogramovat vytvoření nějaké sítě s krajinou, ale pokud bys nechtěl pravoúhlou síť jako na Manhattanu, tak by to zřejmě vyžadovalo dost komplexní AI.

    A ono to stavění krajiny se s velikostí sítě logicky zpomaluje. Představte si čtverečkovaný papír. Jeden čtvereček je historické centrum. To můžete mít hotové i s krajinou relativně rychle. Širší centrum pak představuje okolních 8 čtverečků, tj. 8krát více práce. Potom město rozšíříme o další čtvrti na okraji do všech směrů, to je dalších 16 čtverečků, tj. ještě 2krát více práce, a tak dále.

     

    #6288
    Stan
    Účastník

    Já se smířil s tím, že mi to bude trvat dlouho, jen je to otrava.Jde samozřejmě hlavně o domečky. Zdrojové kódy jsou pro mně věc neznámá. Jen jsem si říkal, že ty budeš mít podobné starosti, jako já, pokud máš tu síť tak velkou, jako je to schéma. Co se týče toho schématu, myslím, že dopravní podniky mají nějaký placený program. Možná by neškodil dotaz na někoho známého. A třeba máš pravdu ty, že jen šikovného IT specialistu. Možné je vše. Já schemata nepoužívám, nakreslím si to na papíru. V PC jsem při programování došel jen k Atari Basicu, před dávnými lety. Jsem už na to moc starej, abych šel moc do detailů(zdrojové kódy). Vám to můžu jen závidět.

    #6289
    Avatar photoPan Nikdo 0.
    Moderátor

    B1: Určitě bys na nějakou rozumnou zástavbu nepotřeboval šílený AI. To možná tak na vytváření celé sítě…
    Chtělo by to jen vytvořit program, kterému bys předal síť linek, ideálně rozdělenou podle trakcí, a ono by to doplnilo baráky podle ulic. Kde je vyšší trakce, by byla hustší zástavba.

    Všechny ulice by samozřejmě nebyly obsazeny trasami MHD, tzn. v nějakých větších prázdných prostorech by se vytvořily další ulice se zástavbou, vše založené na tom, co za MHD je blízko. Do toho by ještě šlo nějak zamíchat stromy, pokusit se zkrášlit zastávky, i když detekce směrů může být horší…
    Tzn. celý tenhle můj nástřel si zakládá na tom, že prostě máš (to, co shodou náhod mám já. Zajímavé, jak ty náhody fungují…) holou síť, co jsi postavil v BAHNu (což je samo o sobě utrpení, taky by to chtělo nějaký program na vektorové kreslení tratí, což jsem autorovi navrhoval nesčetněkrát, na druhou stranu, nedokážu si představit, jak by to vytvářelo „specifičtější“ křížení, jako moje, v podstatě vždy bufferované, pro maximální plynulost provozu na požadavkově řízených křížení.

    Osobně jsem se na nějaké stavění krajiny vykašlal. Jsem rád, že jsem dokončil metro a tram síť, musím ještě postavit šílené množství silnic, jejichž schéma neznám a nemám čas a snad ani motivaci na tom pracovat. A to budu muset integrovat do stávající sítě. Kde křížení kolejí jsou trochu složitější.

    Stan: DP určitě něco takového mají, spolu s programem na správu a vytváření JŘ apod. A i když to je jistě velmi tučně placené, obyčejný člověk se k tomu nejspíš nedostane. Proto mohu jen doporučit nějaký vektorový editor, co umí paralelní křivky, a máš to. Papír nemůžeš jen tak editovat. Jasně, je to možná rychlejší, ale…

    Přijde mi, že programů k BAHNu chybí spousta. Proto si píšu vlastní na výpočet JŘ podle mých metod. I proto se tady neustále snažím dostat k tomu, jak JŘ vytváří ostatní, abych věděl, jak moc odlišně to dělám.
    A jestli chceš vidět co já to vlastně vytvářím, tak tady: https://bahn.dopravni.net/topic/sokolov-fiktivni/ , případně v příloze je SLV.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #6291
    Avatar photob1
    Účastník

    Nějak mi to nedalo a začalo mi to v hlavě šrotovat…

    • Odpověď byla upravena před 4 roky a 6 měsíci uživatelem Avatar photob1.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #6294
    Michalk
    Účastník

    Pokud stavíte reálnou síť (nebo aspoň s reálnou geografií), tak se dá použít generování bna souboru z osm (OpenStreetMap). Před pár roky jsem sem postnul vlastní program, který to umí. Nicméně nyní ho tu nemůžu najít. Pokud by byl zájem, zkusím ho pohledat doma na PC a postnout znovu. Krajinu to umí nagenerovat celkem hezky (horší je to s jízdními drahami, se kterými je i pak dost práce), ale má to háček v tom, že se drží reálných tvarů (problémy s tratěmi a silnicemi, které se většina snaží stavět co nejvíc rovně) a pravděpodobně se vám nepodaří napasovat generování na již postavou síť. Na druhou stranu napsat bat soubor, co vytvoří bna soubor, který vyplní (příp. orámuje) zadanou oblast, není vůbec těžké…

    Nějaké přímé generování nt3 souboru sítě mě shodou okolností napadlo teď o Velikonocích (když jsem se pokusil začít stavět novou síť v betě4 a zjistil jsem, že je to fakt vopruz), naprogramovat to není až tak velký problém. Jen je tam ještě hodně otázek k dořešení, aby to umělo víc, než to, co zvládne generování bna souborů (např. výhybky, lepší vícestupňová logika při generování cest, aby se při generování např. dvoukolejné trati vygenerovala opravdu dvoukolejka a ne dvě částečně se překrývající jednokolejky, …).

    #6295
    Avatar photoPan Nikdo 0.
    Moderátor

    B1: Asi bude potřeba trochu víc kontextu.

    Michalk: Jo, o tom OSM → BAHN vím, to jsem tu taky tuším někde viděl. Jen jsem to teda nikdy nestahoval, není to to, co potřebuju.

    v4 je trochu otrava, no. Ale tak to je daň za nové úhly, co si, myslím, za to stojí. Jen by to chtělo, aby byly doplněny všechny možnosti křížení apod.

    Ale jo, při vytváření nějakého programu na generování sítě a jízdních drah by tu jistě bylo plno zapeklitostí, zejména to, jak vlastně tomu programu popsat tu síť. Leda tak přes nějaký obrázek sloužící jako základní schéma.

    #6296
    Michal90
    Správce

    Stavba ulic:
    Sice nerozumím programování, ale možná by to šlo řešit i takhle:
    1. Ulice postaví uživatel sám. (Odpadne problém s deformací při stavbě podle skutečnosti, o kterém psal Michalk. Taky nějaké náhodné generování křivolakých, přijatelně vypadajících iluc si moc neumím představit.)
    2. Zástavbový program detekuje, jak je ulice směrově orientovaná:
    – u šikmých ulic, si myslím, že není těžké přijít na to, z které strany má být postavná zástabva;
    – u vodorovných a svislých by bylo třeba zjišťovat, jak na sebe navazují uliční políčka a podle toho rozpoznat orientaci ulice.
    3. Podle toho, jak je ulice směrově orientovaná, by program doplnil zástavbu vhodně orientovanými domy na první volné políčko vedle těch vyasfaltovaných. Tady by měla být možnost výběru kategorie domů – činžáky, paneláky, atd.
    Zbývalo by nějak vyřešit ohyby ulic a křižovatky, ale tohle už by se mohlo dodělat i ručně (kdyby programová výstavba byla v ohybech a křižovatchách vadná).

    #6298
    Avatar photob1
    Účastník

    Ten obrázek výše, to jsem si naprogramoval vytvoření takového města s pravoúhlou sítí ulic. Budu na tom příležitostně dál pracovat. Taky si nastuduju ty OSM.

     

    Z jiného soudku: nechávám teď bežet mou síť Petrov, po několika hodinách, kdy v síti uběhne i několik týdnů, se podívám na dispečerské zprávy, a v pracovní dny mám méně než 10 zpožděných odjezdů na den (o víkendu ještě méně), všechny méně než minutu a u všech se jedná o ostré obraty brzo ráno nebo pozdě večer, případně v ranní špičce. Tudíž bych síť mohl již brzo zveřejnit. Ještě trochu upravím oběhy vozů, abych trochu optimalizoval využití vozů. Například na lince 44 jezdí v pracovní dny přes den klouby, večer a o víkendu sóla. Klouby z linky 44 jsou o víkendu využity na „rekreační“ lince 53. A například vůz 44/7. koná ráno i jeden odjezd na lince 43.

    Síť je ještě ve verzi 3.88, ale jakmile ji nyní zveřejním, začnu dále pracovat ve verzi 3.89 a díky vychytávkám z této verze pár věcí zjednoduším, a poté zveřejním prakticky stejný stav sítě ve verzi 3.89.

    #6299
    Avatar photob1
    Účastník

    A abych jen tak netlachal, tak přidávám obrázek z ranní špičky ve stanici Nádraží Čeňkovice.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #6301
    Michalk
    Účastník

    Michal90: Zrovna dělat detekci čehokoli v již vytvořené síti je docela opruz. To kódování kvůli kompresi dat není zas tak úplně triviální. Nicméně pokud to pomůže, tak na generování řady symbolů (v tomto případě domů) lze úspěšně použít bna soubor a příkazovou řádku ve Win. Jednoduchý prográmek na to níže. Ještě by se to dalo upravit, aby to šlo spouštět v dávce najednou s parametry, ale to třeba příště :-), už tak mi to zabralo asi 15 minut :-).

    Návod pro neprogramátory: následující text vložit do poznámkového bloku a uložit jako neco.bat (pozor, aby se to pak nejmenovalo neco.bat.txt, pak je to nutné přejmenovat na neco.bat), dvojklikem spustit a výsledek importovat do bahnu.

    @echo off
    echo generovani vodorovnych ci svislych rad domu do bahnu
    echo vytvori bna soubor, ktery lze nacist bahnem
    set /p soubor=zadej jmeno vystupniho souboru vcetne pripony .bna
    set /p vyber=smer vodorovne/svisle/sikmo nahoru/sikmo dolu[v/s/n/d]
    set svodorovne=v
    set ssvisle=s
    set ssikmonahoru=n
    set ssikmodolu=d
    if /i %vyber%==%svodorovne% goto lblvodorovne
    if /i %vyber%==%ssvisle% goto lblsvisle
    if /i %vyber%==%ssikmonahoru% goto lblsikmonahoru
    if /i %vyber%==%ssikmodolu% goto lblsikmodolu else goto lblnothing
    :lblvodorovne
    set /p z=pocatecni souradnice x
    set /p k=koncove souradnice x
    set /p v=souradnice y
    echo BNAFILEVERSION 3830 >> %soubor%
    echo SETPOSABS %z%, %v% >> %soubor%
    for /L  %%x in (%z%,1,%k%) do (
    echo SYMBOL R 1 >> %soubor%
    echo SETPOSREL 1, 0 >> %soubor%)
    goto lblend
    :lblsvisle
    set /p v=souradnice x
    set /p z=pocatecni souradnice y
    set /p k=koncove souradnice y
    echo BNAFILEVERSION 3830 >> %soubor%
    echo SETPOSABS %v%, %z% >> %soubor%
    for /L  %%x in (%z%,1,%k%) do (
    echo SYMBOL R 1 >> %soubor%
    echo SETPOSREL 0, 1 >> %soubor%)
    goto lblend
    :lblsikmonahoru
    set /p z=pocatecni souradnice x
    set /p k=koncove souradnice x
    set /p v=pocatecni souradnice y, koncove budou dopocitany
    echo BNAFILEVERSION 3830 >> %soubor%
    echo SETPOSABS %z%, %v% >> %soubor%
    for /L  %%x in (%z%,1,%k%) do (
    echo SYMBOL R 1 >> %soubor%
    echo SETPOSREL 1, -1 >> %soubor%)
    goto lblend
    :lblsikmodolu
    set /p z=pocatecni souradnice x
    set /p k=koncove souradnice x
    set /p v=pocatecni souradnice y, koncove budou dopocitany
    echo BNAFILEVERSION 3830 >> %soubor%
    echo SETPOSABS %z%, %v% >> %soubor%
    for /L  %%x in (%z%,1,%k%) do (
    echo SYMBOL R 1 >> %soubor%
    echo SETPOSREL 1, 1 >> %soubor%)
    goto lblend
    :lblnothing
    echo neznam funkci %vyber%
    :lblend
    echo END >> %soubor%

    #6302
    Stan
    Účastník

    Vyzkoušel jsem ten BNA, ale napsalo to , že chybí R 0 a R 1  na každém řádku a udělalo to obloukovou kolej. Prosím o vysvětlivku pro úplně neznalé. Kde nastavím druh domků a jak.Dík.

     

    #6303
    Michalk
    Účastník

    Generování probíhá právě tím řádkem SYMBOL R 1, a to R 1 by právě mělo náhodně vybrat z domků – ale jak koukám, nefunguje v beta4… A to bude problém, protože beta nemá intergované grafické symboly. Půjde tedy vygenerovat jen jeden typ domku.

    Pokud tedy stačí, že se vygeneruje jen jeden typ domku, bude třeba nahradit v tom skriptu text „SYMBOL R 1“ za „SYMBOL X 0xC500“. To vygeneruje jeden z typů domku.

    Pokud nevyhovuje typ domku, bude třeba otevřít novou prázdnou síť, vložit tam jeden požadovaný domek a uložit ji. Následně si ji otevřít v poznámkovém bloku a zjistit, jaký je to symbol. Někde na konci souboru bude něco jako

    <Netz typ=“QU32″ dx=“32″ dy=“32″ dz=“1″ anz=“1″>
    <Q k3=“65536,65536″ dx=“1″ dy=“1″ e1=“C500″>
    g</Q>
    </Netz>

    a nás bude zajímat právě to, co se nachází místo toho C500. To zapíšeme do toho skriptu.

Aktuálně je na stránce zobrazeno 15 příspěvků - 196. až 210. (celkem z 311)
  • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.