Tipy a triky

Aktuálně je na stránce zobrazeno 7 příspěvků - 1. až 7. (celkem z 7)
  • Autor
    Příspěvky
  • #4794
    Zemi
    Správce

    Ať už víte o nějakých vychytávkách nebo o různých fcích (že jich BAHN má), které nejsou tak známé, neváhejte se o ně podělit. Slibuju si od toho, že by z toho časem mohl vzniknout jeden nebo více zajímavých článků.

    Linkové seznamy
    Objevují se na výhybkách, zastávkách, bodech, taktovacích bodech,.. Zkrátka skoro všude. A neslouží pouze pro vepsání linky. Pár užitečných příkladů:

    1) Šetříme místem
    Potřebujete, aby vlak v koncové stanici změnil linku, pořadí nebo cíl a používáte pro to bod změny parametru v těsné blízkosti taktovacího bodu? Stačí zkopírovat data z bodu změny parametru do linkového seznamu TP a můžete se radovat z uvolněného políčka.

    2) Zastávka pouze pro služebně zatahující nebo vyjíždějící vlaky
    Pokud používáte například pro autobusy služební zátahy a výjezdy (neobsluhuje zastávky), ale máte zastávku, kde zastavit chcete, nelze to nastavit v nabízených volbách (Pokud se nejedná o zátah a výjezd zároveň. K tomu slouží volba nákladní..a služební zatahující/vyjíždějící), ale právě v linkovém seznamu. Hodí se to v situacích, kdy potřebujete, aby vlak zatahoval dřív než dojede na konečnou, nezajížděl tak do obratiště nebo zkrátka jen chcete mít rezervu. Zároveň ale nechcete, aby zastavoval vyjíždějící vlak. Do linkového seznamu pak stačí napsat linku a její vlastnost.
    193(v=Z#), 193(v=!V)
    Z# – zatahující (služebně), !V – vlak nevyjíždí z depa (pro pravidelné linky)

    3) Využití cílů
    Předchozí příklad se dá vyřešit i použitím cílů, kdy například pro zátah použijtete cíl „Vůz jede do garáže“ a pro výjezd „Manipulační jízda“. Já ale používám manipulační jízdu jak pro výjezd, tak pro zátah.
    Cíle, ale mají hlavně uplatnění na výhybkách, kde právě použitím jednoho cíle pro výjezd/zátah a druhým pro koncovou stanici docílíte toho, aby vyjíždějící/zatahující vlak nezajížděl do zastávky nebo jel co nejkratší cestou do obratiště namísto pravidelné trasy linky. Např. směr 1 – 193(c=“Náměstí Bratří Synků“), směr 2 – 193(c=“Manipulační jízda“). Stejně tak můžete cíl využít na taktovacím bodu pro jeho změnu. 193(C=“Mikrobiologický ústav“). Pozn.: Malé c pro určení cíle, velké pro změnu

    • Téma bylo upraveno před 7 roky a 5 měsíci uživatelem Zemi.
    #4796
    Pan Nikdo 0.
    Moderátor

    Zemi: Když už sem píšeš ty tipy a triky, neměl bys něco pro následující situaci? Otevři si k tomu přílohu.
    Ačkové křížení, postavené a využívané na všechny kombinace. Mám množiny linek, A, B a C. Mám pak množiny směrů, D, E a F. Konstrukce a směry větví v křížení jsou vcelku irelevantní, stejně jako fakt, jestli jsem tam dal buffery nebo ne (obvykle je používám, ale nechtělo se mi s tím kreslit, tohle je dost na rychlo). Čára reprezentuje klasickou kolej, může to být ale i silnice.
    Mám tam tedy 3 rozjezdové vyhýbky, ovládané podle linkového seznamu, 3 sjezdové (které nás nebudou zajímat vůbec). Mám tam k tomu ještě signalizaci (tady tkví ten problém). Používám prioritní systém, takže si určím směr (D, E nebo F), co má nejvíce spojů za jednotku času, pak směr, co jich má míň, a tak dále. Pro jednoduchost řekněme, že D je nejvíce používaný směr, E méně a F nejméně. Pokud tedy něco jede ze strany A nebo B a mát o pokračovat směrem D, tak to musí zablokovat ostatní (kolizní) koleje (pokud pojede něco A → D → B, tak například směr C → E → A je volný, ale C → F → B by měl být blokovaný (na bufferu Cčka, ale to je zase jedno)). Rovnou říkám, že vím, jak takovéhle signalizace udělat, jak si ošetřit všechny situace. Ale, co bych chtěl, je mít linkový seznam jen na vyhýbkách, rozjezdových, pochopitelně. A aby se z něj bral na kontaktní body a body účinků signalizace, nebo jak se tomu všemu nadává. A když změním něco na vyhýbce, změní se to všude tam, kde to je potřeba samo. A tohle by mě právě zajímalo, jak udělat. Nejsou náhodou od tohohle ty nové traťové oddíly?
    Doufám, že mě chápeš. 😀 Tohle se blbě vysvětluje, i proto jsem raději na rychlo nakreslil nějaký obrázek. Asi jsem tam mohl dodělat buffery a místa kontaktních bodů a účinků signalizace, jasný. Není čas. Navíc, tohle je ještě hračka. Představ si Xkové křížení, se všemi svými 6 možnostmi odbočování (beru to obousměrně) a 4 vstupy/výstupy. 😀 To je pak teprve výzva. A ne, dělat to podle časem ovládané signalizace nechci. Testoval jsem tenhle systém a…ne. Funguje to, to je jasný, ale je tam neskutečný zdržení. Možná to víc odpovídá reálu, ale já preferuji prioritní dynamickou signalizaci.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4798
    b1
    Účastník

    Nejsou náhodou od tohohle ty nové traťové oddíly?

     

    Ano.

    • Odpověď byla upravena před 7 roky a 5 měsíci uživatelem b1.
    #4800
    Zemi
    Správce

    Pan Nikdo: Nevím jestli je to úmysl, ale tam kde všichni hledají to nejjednodušší řešení, ty si musíš najít to nejsložitější. S tímhle ti opravdu neporadím. Traťové oddíly pro mě mají smysl na železnici, ale ne na silničních křižovatkách, které jsou ve větších městech po desítkách. Akorát ztrácíš čas, kdy můžeš udělat v síti užitečnější věci. Já si v Praze vystačím s osmi signalizacema na křižovatky a bohatě to stačí:

    sudé časy 24h/liché časy 24h, sudé časy 4-0h/liché časy 4-0h, sudé časy 5-22h/liché časy 5-22h, minuta půl volno/půl minuty volno

    Pojmenování je trochu zavádějící, protože přepínání je po 30s (kromě minuty půl/půl minuty), ale líp se v tom tak orientuju. I s časy se dá pohrát, aby to nebylo jen o dvou signalizacích na křižovatku, ale na tohle já nervy nemám 😉

    Jinak oceňuju tvojí aktivitu, ale příště pro věci tohohle typu, kdy nevím co udělat, je lepší využít téma „Nevíte si rady..“. Sem bych už přidával ověřený a funkční věci.

    • Odpověď byla upravena před 7 roky a 5 měsíci uživatelem Zemi.
    #4802
    Pan Nikdo 0.
    Moderátor

    B1: Ty’s to rozsek‘. 😀 Ale jo, díky, tohle je hodně užitečná informace, jen se s tím musím ještě naučit.
    Zemi: Musíš pochopit jednu věc. Mám rád komplikované a precizní věci. Nevím proč. Proč myslíš, že nikdy nevydržím s jednoduchou sítí? 🙂 Je mi to málo. Je to stísněné. Musí to být obrovská síť. A v celé své velikosti musí být perfektní na detailech tak, jak chci. 🙂 A to právě zahrnuje signalizaci založenou na prioritách směrů (definovaných provozem, tedy SLVčkem) a dynamickému zablokování ostatních směrů.
    To, co popisuješ ty, nějaká ta časově závislá signalizace, to mi fakt nevyhovuje. Jak říkám, testoval jsem to. Krvácely mi oči, když jsem to viděl, a krev fakt moc nejde z povrchu mého ntb (naštěstí jsem to dolů ale dostal). Viděl jsem, jak se dělo to, že tam přijela nějaká šalina pár chvil poté, co tam padla červená. A čekala tam pak šíleně dlouhou. Bylo to jednoduché, bylo to hned, vyžadovalo to minimální údržbu a po zvládnuté technologie žádné testování, jasně, ALE! Mně se to prostě nelíbilo. Říkal jsem si, že mám na lepší, než tohle. Pokud to někomu stačí, tak to je fajn, samozřejmě, ale mně fakt ne. Možná tím ztrácím čas, jenže pak mám systém, co se mi líbí daleko víc, a pod který bych se podepsal. Ačkových křížená mím ve své síti nějakých asi 21, nebo kolik, a u asi 18 z nich jezdí strašná spousta linek. Určení dominantního směru taky nemusí být snadné, ale celkově to pak prospěje provozu samotnému.
    OK, já to tam přesunu. 🙂
    Edit: nepřesunu, nejde to přesunout… Nechápu tenhle systém, nebo mi to neumožňuje.

    • Odpověď byla upravena před 7 roky a 5 měsíci uživatelem Pan Nikdo 0..
    #4805
    b1
    Účastník

    Abych upřesnil mou předchozí odpověď. Traťové oddíly jsou primárně určeny k tomu, aby na jednom úseku nebyly dva vlaky. Nicméně to, co ty požaduješ, se jimi dá dosáhnout. V podstatě budeš mít seznam linek jen u kontaktů, které „obsadí“ úsek, a výhybky budeš stavět jako výhybky závislé na signalizaci.

     

    Zemi: Ovšem například ve vídeňské podzemní tramvaji jsou ryze tramvajové křižovatky tvaru T také řízeny signalizací jako na železnici (tj. tady těmi traťovými oddíly) – tj. nejezdí se podle rozhledu.

    #4806
    Pan Nikdo 0.
    Moderátor

    B1: Jasný, já požaduju to samý. Aby na jednom úseku nebylo víc vlaků. Ten úsek je v křížení a linky, co to mohou blokovat, jsou definované, stejně jako ty, kterým to bude zablokováno.
    Vyhýbky závislé na signalizaci spolu s traťovými oddíly. No, to jsem ještě nikdy nedělal, tak uvidíme, jak to půjde.

Aktuálně je na stránce zobrazeno 7 příspěvků - 1. až 7. (celkem z 7)
  • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.