Nástroje pro uživatelské symboly

V době kdy ještě neexistovali rozumné editory, vytvořil Vikijous hned několik pomocných programů pro snadnější práci s uživatelskými symboly. Programy uvedené níže dnes už téměř jistě nevyužijete, ale z hlediska komplexnosti by tu chybět neměli. Kromě jejich stručného popisu se dozvíte, jak se s programy pracuje.

FZZxBMP – Převod mezi formáty .fzz a .bmp.
FZZView – Jednoduchý prohlížeč souborů grafik Zoom2.
ImgToUzg – Import bitmapy do souborů s uživatelskou grafikou.
UzgView – Prohlížeč souborů .uzg (uživatelská grafika BAHNu) z přikazové řádky.

FZZxBMP

Stáhnout FZZxBMP
Program pracuje s převodem mezi formáty .fzz a .bmp. Bitmapu (.bmp) pak umožňuje upravovat a následně opět uložit do formátu .fzz. Navíc je k dispozici nastavení svícení oken a další možnosti Zoom2.

Prostředí programu FZZxBMP

Práce s programem

Po spuštění programu načtěte soubor Zoom2 („Soubor->Otevřít FZZ“). Poté pohledy uložte do .bmp („Soubor->Uložit bitmapy“). Soubory budou pojmenovány dle vašeho zadání+číslo pohledu (např. 24214-00_01). Soubory pak můžete dle libosti editovat v některém z grafických editorů (MS Malování, Gimp…). Až budete se svým výtvorem spokojeni, soubory v editoru uložte a v FZZxBMP je zpět načtěte („Soubor->Načíst bitmapy“). Stačí vybrat jeden z pohledů.

Dále pak stačí nastavit barvy, které budou mít nějaký efekt (např. „Lampa“). Barvy se přidávají, upravují či mažou z nabídky „Upravit“. V nabídce „Upravit“ je též nástroj pro výměnu barev (Nahradit barvu). Zadá se barva, jež se má změnit na barvu druhou. Pokud máme vše hotové, výsledek lze uložit přes „Soubor->Uložit“ nebo uložit jako nový soubor „Soubor->Uložit jako“. Zatržítko „2.zadní pohled“ slouží jako informace jestli vozidlo mění zadní pohled při změně směru jízdy (přepínaní světel).


FZZView

Stáhnout FZZView
Jednoduchý prohlížeč souborů grafik Zoom2. V editační řádce se zadá cesta k adresáři a v tabulce se pak zobrazí názvy a náhledy souborů. Při prvním startu programu se cesta nastaví na výchozí cestu k BAHNu. Při dalším spuštění programu se nastaví poslední použitá cesta.

Prostředí programu FZZView


ImgToUzg

Stáhnout ImgToUzg
Importuje bitmapu (.bmp) do souborů s uživatelskou grafikou (.uzg).

Práce s programem

Jestliže už máte rozdělanou nějakou sadu symbolů, pak ji otevřete pomocí „Soubor/Otevřít uživatelské symboly“. Pokud začínáte s novou sadou tento bod vynecháte.

Pro importování obrázku zvolte „Soubor/Otevřít obrázek“.
Obrázek je vhodné předem upravit v nějakém grafickém editoru (klidně i v Malování Windows), zejména je třeba objekt oříznout tak, aby bylo možno zvolit průhlednou barvu pozadí (při importu se Vás program na průhlednou barvu zeptá) doporučujeme proto předem zvolit nějakou jednoznačnou barvu, aby nedošlo k záměně. Dále je třeba obrázek zmenšit tak, aby odpovídal velikosti symbolů. To znamená výšku obrázku maximálně 64 bodů, popřípadě jejich násobků (128, 192, 256, …). Šířku přesahující šířku jednoho symbolu (32 bodů) program automaticky rozdělí do sousedních symbolů.

Prostředí ImgToUzg

Obrázek se zobrazí v dolní části programu.

Samotný import provedete pomocí „Úpravy/Přidej obrázek do uživatelských symbolů“. Zadáte pozici 1. importovaného znaku a barvu, která se nebude importovat a v BAHNu zůstane průhledná.

Nyní je symbol importován a připraven k použití v BAHNu.


UzgView

Stáhnout UzgView
Některé sítě mohou mít až několik souborů s uživatelskou krajinou. Abyste nimi nemuseli v BAHNu listovat, nebo jednotlivě zkoušet ve vlastní síti, pomocí tohoto programu si soubory .uzg (starší formát uživatelské krajiny) jednodušše zobrazíte. Program pouze zobrazuje uživatelskou krajinu, nenajdete zde tedy žádné ovládání. Pracuje z příkazové řádky a je vhodný jako doplněk Total Commanderu. Pokud chcete program použít přímo z příkazové řádky nebo v jiném editoru tak zadejte:
UZGView.exe „nazev souboru“
příklad:
UZGView.exe krajina.uzg

Prostředí programu UZGView

Propojení s Total Commanderem

Aby bylo možné použít program jako doplněk Total Commanderu je potřeba asociovat příslušné přípony.

V menu zvolíme „Konfikurace/Nastavení“ a vybereme záložku „Prohlížení“[/highlight].
Zatrhneme „Externí prohlížení“ a použijeme tlačítko „Asociovat“.

Asociace přípony s aplikací, krok 1

Zvolíme přípoponu, kterou chceme asociovat. V našem případě .uzg.
Poté stačí jen nastavit cestu k prohlížeči. Buď přes tlačítko „Najít“ nebo ji přímo vypíšeme.

Asociace přípony s aplikací, krok 2

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář